Hoe lang moet ik de boekhoudkundige documenten bewaren?


De wettelijke bewaartermijn van uw boekhouding is via een wet van 20.11.2022 verlengd van zeven naar tien jaar.

De boekhoudkundige documenten – en alle stukken aan de hand waarvan het bedrag van de belastbare inkomsten kan vastgesteld worden – moeten bewaard worden gedurende de 10 jaren (of de 10 boekjaren) die volgen op de belastbare periode waarop ze betrekking hebben.

De tienjarige termijn geldt voor de boekjaren verbonden aan aanslagjaar 2023 en daarna. Loopt uw boekjaar gelijk met het kalenderjaar, dan is dat dus uw boekhouding vanaf 2022 (01.01.2022-31.12.2022). Voor de Btw is dat voor de facturen die opeisbaar zijn vanaf 1 januari 2023. Voor boekjaren verbonden met aanslagjaar 2022 (of vroeger) blijft de bewaartermijn dus nog zeven jaar.

Voor de vennootschapsbelasting moet u de zeven dan wel tien jaar berekenen vanaf het jaar of boekjaar volgend op de afsluiting van het boekjaar. Voor de Btw is dat vanaf 1 januari van het jaar volgend op de datum van de uitreiking van de facturen of de sluiting van het boekjaar. Kortom, u moet de termijn het best altijd berekenen vanaf 1 januari van het jaar volgend op de afsluiting van uw boekjaar.

De stukken van boekjaar 2022 (aj. 2023) moet u minstens tot eind 2032 bewaren, de stukken m.b.t. boekjaar 2021 (aj. 2022) minstens tot eind 2028.
Eind 2022 verstrijkt de zevenjarige bewaartermijn voor boekjaar (kalenderjaar) 2015. Begin 2023 mag u dus die stukken van dat boekjaar 2015 weggooien.

Welke documenten? Uw jaarrekening, facturen, grootboek, bankuittreksels, inventaris, enz. maar ook contracten, bestelbons, leveringsbons, professionele agenda’s, briefwisseling en e-mails.

Sommige moet u toch langer bijhouden. Bepaalde documenten moet u langer dan zeven of tien jaar bijhouden. Dat is hoofdzakelijk zo voor:

  1. Investeringen: De investeringsfacturen die afgeschreven worden, moet u bewaren tot zeven respectievelijk tien jaar na het laatste jaar waarin u afgeschreven heeft.
  2. Onroerende goederen: Alle stukken i.v.m. onroerende goederen waarbij u de btw afgetrokken heeft, moet u 15 of 25 jaar (optie verhuren met btw) bijhouden. Die afgetrokken btw kan immers gedurende 15 jaar en sinds 1 januari 2019 ook 25 jaar herzien worden.
  3. Fiscaal overgedragen verliezen: Als uw vennootschap fiscaal overgedragen verliezen aftrekt, dan moet u de boekhouding van het jaar waarin dat verlies zich voordeed bijhouden, hoe lang dat ook geleden is. Bij een belastingcontrole moet u immers het oorspronkelijk verlies kunnen bewijzen.
  4. Gooi niets weg voor zaken waarvoor er nog een bezwaar of gerechtelijke procedure loopt.

Mocht u bijkomende info nodig hebben aarzel niet ons kantoor te contacteren.


Terug naar overzicht